Apakah indeks Pengurus Pembelian?
Indeks Pengurus Pembelian (PMI) adalah indeks arah aliran trend ekonomi dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan. Ia terdiri daripada indeks penyebaran yang merumuskan sama ada keadaan pasaran, seperti yang dilihat oleh pengurus pembelian, berkembang, tetap sama atau berkontrak. Tujuan PMI adalah untuk memberi maklumat tentang keadaan perniagaan semasa dan masa hadapan kepada pembuat keputusan, penganalisis, dan pelabur syarikat.
Indeks Pengurus Pembelian (PMI) adalah indeks arah aliran trend ekonomi dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan. Ia terdiri daripada indeks penyebaran yang merumuskan sama ada keadaan pasaran, seperti yang dilihat oleh pengurus pembelian, berkembang, tetap sama atau berkontrak. Tujuan PMI adalah untuk memberi maklumat tentang keadaan perniagaan semasa dan masa hadapan kepada pembuat keputusan, penganalisis, dan pelabur syarikat.
Bagaimana Indeks Pengurus Pembelian berfungsi
PMI dikumpulkan dan dikeluarkan setiap bulan oleh Institut Pengurusan Bekalan (ISM). PMI berdasarkan tinjauan bulanan yang dihantar kepada eksekutif kanan di lebih daripada 400 syarikat dalam 19 industri utama, yang dibimbangi dengan sumbangan mereka kepada KDNK AS . PMI didasarkan pada lima bidang tinjauan utama: pesanan baru, tahap inventori, pengeluaran, penghantaran pembekal, dan pekerjaan. ISM membebankan setiap kawasan tinjauan ini secara sama. Survei termasuk pertanyaan mengenai keadaan perniagaan dan sebarang perubahan, sama ada ia bertambah baik, tidak ada perubahan, atau merosot.
PMI utama adalah bilangan dari 0 hingga 100. PMI di atas 50 mewakili pengembangan apabila dibandingkan dengan bulan sebelumnya. Bacaan PMI di bawah 50 mewakili penguncupan , dan bacaan pada 50 menunjukkan tiada perubahan. Lebih jauh dari 50 semakin besar tahap perubahan. PMI dikira sebagai:
PMI = (P1 * 1) + (P2 * 0.5) + (P3 * 0)
Di mana:
P1 = peratusan jawapan yang melaporkan peningkatan
P2 = peratusan jawapan yang tidak dilaporkan
P3 = peratusan jawapan yang melaporkan kemerosotan
PMI dikumpulkan dan dikeluarkan setiap bulan oleh Institut Pengurusan Bekalan (ISM). PMI berdasarkan tinjauan bulanan yang dihantar kepada eksekutif kanan di lebih daripada 400 syarikat dalam 19 industri utama, yang dibimbangi dengan sumbangan mereka kepada KDNK AS . PMI didasarkan pada lima bidang tinjauan utama: pesanan baru, tahap inventori, pengeluaran, penghantaran pembekal, dan pekerjaan. ISM membebankan setiap kawasan tinjauan ini secara sama. Survei termasuk pertanyaan mengenai keadaan perniagaan dan sebarang perubahan, sama ada ia bertambah baik, tidak ada perubahan, atau merosot.
PMI utama adalah bilangan dari 0 hingga 100. PMI di atas 50 mewakili pengembangan apabila dibandingkan dengan bulan sebelumnya. Bacaan PMI di bawah 50 mewakili penguncupan , dan bacaan pada 50 menunjukkan tiada perubahan. Lebih jauh dari 50 semakin besar tahap perubahan. PMI dikira sebagai:
PMI = (P1 * 1) + (P2 * 0.5) + (P3 * 0)
Di mana:
P1 = peratusan jawapan yang melaporkan peningkatan
P2 = peratusan jawapan yang tidak dilaporkan
P3 = peratusan jawapan yang melaporkan kemerosotan
Bagaimana PMI Mempengaruhi Keputusan Ekonomi
PMI dan data yang relevan yang dihasilkan bulanan oleh ISM dari tinjauannya adalah alat membuat keputusan kritikal untuk pengurus dalam pelbagai peranan. Sebagai pengilang kereta, contohnya, membuat keputusan pengeluaran berdasarkan pesanan baru yang ia harapkan dari pelanggan pada bulan-bulan mendatang. Pesanan baru ini mendorong keputusan membeli keputusan mengenai berpuluh-puluh bahagian komponen dan bahan mentah, seperti keluli dan plastik. Baki inventori sedia ada juga memacu jumlah pengeluaran pengeluar yang perlu diselesaikan untuk mengisi pesanan baru dan menyimpan beberapa inventori di tangan pada akhir bulan.
Pembekal juga membuat keputusan berdasarkan PMI. Pembekal bahagian untuk pengeluar mengikuti PMI untuk menganggarkan jumlah permintaan masa depan bagi produknya. Pembekal juga ingin mengetahui berapa banyak inventori pelanggan yang ada di tangannya, yang juga mempengaruhi jumlah pengeluaran yang mesti dihasilkan oleh pelanggannya. Maklumat PMI mengenai penawaran dan permintaan mempengaruhi harga yang dapat dibeli oleh pembekal. Jika pesanan baru pengeluar semakin berkembang, sebagai contoh, ia boleh menaikkan harga pelanggan dan menerima kenaikan harga dari pembekalnya. Sebaliknya, apabila pesanan baru menurun, pengeluar mungkin menurunkan harga dan menuntut kos yang lebih rendah untuk bahagian-bahagian yang dibeli. Sebuah syarikat boleh menggunakan PMI untuk membantu merancang belanjawan tahunannya , menguruskan tahap kakitangan, dan meramal aliran tunai.
Pelabur juga boleh menggunakan PMI untuk kelebihan mereka kerana ia merupakan petunjuk utama bagi keadaan ekonomi. Arah trend dalam PMI cenderung untuk mendahului perubahan trend dalam anggaran utama aktiviti ekonomi dan pengeluaran, seperti KDNK, Pengeluaran Perindustrian, dan Penggajian. Memberi perhatian kepada nilai dan pergerakan dalam PMI dapat menghasilkan pandangan ke depan yang menguntungkan ke arah perkembangan trend dalam ekonomi keseluruhan.
PMI dan data yang relevan yang dihasilkan bulanan oleh ISM dari tinjauannya adalah alat membuat keputusan kritikal untuk pengurus dalam pelbagai peranan. Sebagai pengilang kereta, contohnya, membuat keputusan pengeluaran berdasarkan pesanan baru yang ia harapkan dari pelanggan pada bulan-bulan mendatang. Pesanan baru ini mendorong keputusan membeli keputusan mengenai berpuluh-puluh bahagian komponen dan bahan mentah, seperti keluli dan plastik. Baki inventori sedia ada juga memacu jumlah pengeluaran pengeluar yang perlu diselesaikan untuk mengisi pesanan baru dan menyimpan beberapa inventori di tangan pada akhir bulan.
Pembekal juga membuat keputusan berdasarkan PMI. Pembekal bahagian untuk pengeluar mengikuti PMI untuk menganggarkan jumlah permintaan masa depan bagi produknya. Pembekal juga ingin mengetahui berapa banyak inventori pelanggan yang ada di tangannya, yang juga mempengaruhi jumlah pengeluaran yang mesti dihasilkan oleh pelanggannya. Maklumat PMI mengenai penawaran dan permintaan mempengaruhi harga yang dapat dibeli oleh pembekal. Jika pesanan baru pengeluar semakin berkembang, sebagai contoh, ia boleh menaikkan harga pelanggan dan menerima kenaikan harga dari pembekalnya. Sebaliknya, apabila pesanan baru menurun, pengeluar mungkin menurunkan harga dan menuntut kos yang lebih rendah untuk bahagian-bahagian yang dibeli. Sebuah syarikat boleh menggunakan PMI untuk membantu merancang belanjawan tahunannya , menguruskan tahap kakitangan, dan meramal aliran tunai.
Pelabur juga boleh menggunakan PMI untuk kelebihan mereka kerana ia merupakan petunjuk utama bagi keadaan ekonomi. Arah trend dalam PMI cenderung untuk mendahului perubahan trend dalam anggaran utama aktiviti ekonomi dan pengeluaran, seperti KDNK, Pengeluaran Perindustrian, dan Penggajian. Memberi perhatian kepada nilai dan pergerakan dalam PMI dapat menghasilkan pandangan ke depan yang menguntungkan ke arah perkembangan trend dalam ekonomi keseluruhan.
No comments:
Post a Comment